Bohol

Jako poslední ostrov jsme si nechali  zelený ostrov Bohol a už se nemohli dočkat plavání se  žraloky, nejmenších opiček na světě a čokoládových kopečků:)

PANGLAO

Z Manily jsme dorazili na Bohol někdy po poledni. Let trval 1hod 30 min. První 3 dny jsme strávili na ostrově Panglao, který je Boholem spojen mostem a z letiště jste tam cca za půl hoďky. Tady jsme také měli štěstí na ubytko, zase úžasné ubytko v přírodě, milý personál, a hlavně ne na hlavní třídě na Aloně, kde je milion turistů, ale hezky v klidu, mezi místními obydlími. http://www.chilloutpanglao.com/ má výborné hodnocení a navíc po 18hod proplací tricykla z pláže do hotelu. Jelikož je to cca 15 min chůze, ale cesta je absolutně bezpečná! Personál z hotelu pro Vás i přijede na letiště, pokud se s nimi domluvíte:)

První den jsme se jeli potápět na Balicasag a  navštívili Virgin Island celkový výlet stál 900 pesos /osoba a v ceně bylo pozorovaní delfínů, šnorchlování se želvami, a mezi korály a zastávka na Virgin Island což je pás písku v oceánu, kde je šíleně hvězdic!

Upřímně jsme nevěřili, že bychom nějaké  delfíny po cestě viděli, ale kupodivu jsme viděli několikrát celé stádo!!!:) což nás vážně mile překvapilo. Vidět volné a divoké delfíny v oceánu bylo něco překrásnýho. Cesta na ostrov trvá cca hodinku a jezdí se tam hlavně kvůli šnorchlování se želvami a na podmořskej svět, kterej je nádhernej!  S želvami jsme fakt plavali a to s několika a byl to úchvatný zážitek.

Virgin island je zajímavý tím. že plujete po oceánu a najednou je oceán mělký a po chvíli dorazíte na písečný pás uprostřed oceánu, kde je strašně moc hvězdic!:) zde strávíte tak přes hodinku.

POZOR – Na většinu výletů jsou naháněči na Aloně Beach (hlavní pláž na Panglau)  hlavně nenalítněte těmto podvodníkům, kteří naslibují kdesi cosi a že je to konečná cena a pak zjistíte, že na ostrově musíte doplatit spoustu věcí. My si zvolili „cestovní kancelář“, která je po cestě na Alonu, ve městě, jsou 2 naproti sobě a nemůžete je minout. Kupodivu cena byla fakt konečná a neplatili jsme žádné jiné skryté poplatky.

DUMULUAN BEACH

Zbytek dne jsme strávili na nedaleké Dumuluan Beach, na kterou se dostanete tricyklem za 150 pesos! Platí se tam místní poplatek 25 pesos/osoba. Tahle pláž je naprosto nádherná a téměř bez lidí a vůbec se nedá srovnávat s přecpanou Alonou,kde je hlava na hlavě, žebrající děti a otravní nahaněči!! Nechápu že lidi nejezdí sem, ale místo toho se válet na Alonu! Nás Alona totálně zklamala, ve skutečnosti vypadá hůř jak pláž z Chorvatska, narvaná lidma, určitě to s katalagovou pláží nemá co dělat.

Virging Island

1431    1435

Dumaluan Beach

1443

Další den jsme jeli na plavání s whale sharks do Oslobu. Nemohli jsme dospat, na tenhle zážitek jsme se těšili úplně nejvíce!
Z Panglaa vyráží lodě na půldenní výlet za žraloky, kdy se vyráží brzy ráno, jelikož cesta lodí trvá 2 hodiny.. Byl to i hlavní důvod, proč jsme zvolili navštívit Panglao…

Zase opět  pozor na naháněče! Doprava stojí 1000pesos/osoba, jelikož je to 2 hodiny lodí plus 1000pesos/osoba za vstup ke žralokům. Což jaksi filipínci na pláži neradi sdělují a řeknou Vám, že cena je konečná, jen aby vydělali na tom, že pojedete jejich lodí!! Pak je dost překvapení pro lidi, kteří zjistí u vstupu, že je zde další poplatek a že s sebou nemají tolik peněz! Takže konečná cena je 2000pesos osoba!

U žraloků jsme se dostali hned na řadu, žádná fronta jak jsem se obávala tu nebyla, přijeli jsme v super čas! Jsou to býložravý žraloci, takže pro lidi nejsou  nebezpeční, mají ale přes 7 metrů, takže budí obrovskej respekt a do jejich tlamy by se vešlo až 5 lidí!!! Vy plavete mezi nimi a probíhá to tak, že dostane přednášku, jak se u žraloků chovat a pravidla se musí striktně  dodržovat, jinak vás z vody vyvedou.
Pustí vám instruktážní video, jak se chovat, dostanete šnorchlovací vybavení a kdo chce tak i vestu. Poté vás ve 4 lidech nalodí na loďku, a můžete vyrazit. Každá loďka má půl hodiny na to být s nimi ve vodě, je to neuvěřitelný zážitek a pro nás ten nejsilnější z Filipín. Místní je chodí vždy ráno krmit, proto žraloci připlouvají. Nejsou nikde zavření, nic není ohraničení, vše se odehrává ve volné přírodě!!

UPDATE: slyšela jsem, že se z toho stala obří turistická atrakce, když koukám na ty fotky známých, kteří tam jeli, nechápu ty fronty a davy lidí!! Nevím, zda bych si to vůbec užila, zkusila bych se poohlédnout po jiných místech, kde je můžete pozorovat!

Žraloci jsou obrovští a budí respekt, my plavali fakt blizoučko,ale není čeho se bát! Zkuste odplavat více od lidí, kteří zbytečně víří vodu tím jak se bojí a plácají se tam a pak přes bublinky nevidíte vůbec nic! Po 30ti minutách musíte z vody a dovezou vás lodičkou zpátky na břeh.Byl to vážně skvělej a hlavně nevšední zážitek! Všem doporučuju!!

TIP: jděte co nejdříve ráno, vyhnete se tak nejvíce turistům a budete tam téměř sami:)

Před odjezdem na zpátek na Alonu jsme měli ještě dostatek času a tak jsme navštívili nedaleké vodopády cca 15 min na motorce, kam nás vzal místňák na motorce, jinak se tam dostat nedá, jelikož je tam cesta velice strmá a tricykl nemá šanci to vyjet. Vodopády Tumalog Falls jsou nádherné s  neskutečně modrou vodou, ale připravte se na ledárnu!:)
Poté jsme jeli zpátky na Alonu, kde nás čekala adrenalinová jízda lodí, jelikož jsme chytli bouřku, no řeknu vám, lodí nechci jet hodně dlouho:D
12745492_958037464291196_2289327538478850036_n  1551

Poslední den na Panglau jsme si půjčili skútr 500pesos/den a projeli ostrov. Navštívili jsme jeskyni Hinagdanan Cave,kde se můžete vykoupat i v průhledně modré vodě, ale není to moc lákavé jelikož tam jsou netopýři a padají do ní všechny jejich výkaly:D poté včelí farmu, kde maj super obchůdek s medem, a zkoušeli jsme najít i opuštěné pláže, jelikož z lodi jsme jich vidětli dost, našli jsme ale jen dvě,a ty za to nestály:D Poté začlo pršet, takže se nedalo nic dělat, místo na pláži jsme se váleli v posteli:D

BOHOL

Na další den jsme měli objednaného řidiče který nás měl vzít po okolí Boholu! Určitě to nedělejte, ale půjčte si radši skútr a projeďte si to sami! Řidič vyjde na 2500 pesos na den a ještě vás vezme po místech těch turistických, kde maj předepsaný vozit turisty!!!! Chtěli jsme na Mag Aso falls a on řekl, že je to daleko, že to nestíháme!! Takže zklamaní. A nebo se nechte odvézt na Bohol, kde budete ubytovaní a tam si půjčte skútr, také to vyjde mnohem levněji!

Objeli jsme nártouni rezervaci – nejmenší opičky na světě, kteří tam žijí ve volné přírodě. Nartouni jsou symbolem Boholu.
Vstup 60pesos/osoba.

Hanging bamboo bridge, super dřevený mosty, kde vás za 20pesos/osoba nechaj přejít sem a tam.

Pak nas vzali na motýli farmu,na kterou jsme ani nechtěli!!  Tam vůbec nejezděte, je to ztráta času a není vážně o co stát:D Lodí po řece Lobok, kde zpívá hejkající Filipínec jsme odmítli a druhý den jsme si půjčili radši kajaky, což byla super volba! Poté Mára vyzkoušel zipline nad řekou Loboc, já chtěla také ale nakonec jsem to vzdala, jsem posera:D

Nakonec to nejlepší z Boholu Chocolate Hills,což je necelých 2000 kopečků kolem dokola, a když zapadá slunce zhnědnou,takže vypadají jak čokoládové bonbóny,tady se nám líbilo a nejlepší bylo půjčení buginy mezi Chocolate Hilss, NESMÍTE VYNECHAT! Je to sice dražší 1500pesos pro 2 za hodinu,ale stojí to za to!!!
Jede s vámi filipínec, který před Vámi jede na motorce,a ukazuje trasu, příroda je naprosto nádherná nepotkáte ani jednoho turistu, potkáváte místní lidi a jejich obydlí a hlavně ta sranda! Do cíle jsme dojeli celý od bláta a Číňani, kteří tam čekali nechápali!:D koukali na nás s otevřenou pusou a už tak natěšeně nevypadli:D Můžete si půjčit buď čtyřkolku a nebo buginu a půjčovna je hned pod chocolate hills, když pojedete dolů. Určitě to uvidíte.

Ubytko na Boholu jsme měli zde http://www.suptoursphilippines.com/foxandthefireflycottages/

Naprosto nádherný ubytko v přírodě u řeky za 1400 pesos za pokoj. Sprcha i záchody byly venku a bylo to celý stylový. Houpací sítě na zápraží, hned vedle nádherná řeka! Bacha, teplá voda teče jen přes den, nebo večer – je nahřátá od sluníčka,takže ráno jen pro otužilý. Tohle ubytko má super výhodu, že je postaveno mezi místními obydlími, a hned vedle místní školy, takže poznáte spoustu dětí a místních kolem!!
Opět nejsilnější zážitek, kdy vás dětí odchytnout zajímají se o vás, chtějí se fotit, ukážou vám místní život,jejich školu, a vy vidíte jak jsou tak strašně moc šťastní..

10254044_958037144291228_6966783494768747315_n  1771

Další den jsme si půjčili skútr od místňáku v Lobocu – stačí se pozeptat místních, je tam půjčovna, přes hotel měli drahý. Zaplatili jsme jen 400 pesos za den a půl!

Jeli jsme do Nuts Huts pujčit si  kajaky a kajakovat! Nuts huts je super ubytovaní v džungli také hned u řeky, ale bohužel už měli plno, tudíž jsme zvolili to druhé ubytko. Dávam odkaz na ubytko –  http://www.nutshuts.org/  Ubytovaní tam je naprosto úžasné ale musíte se připravit, že budete tak trochu izolovaní od všeho. Takže ten kdo má rád ruch, nic pro něj, ten kdo klídek, bude to tu pro něj ráj!!:)

Kajak stál 200 pesos osoba jelikož má každý svůj kajak, příroda je zde úplně nádherná, nejlepší si půjčit kajak do 11hod a nebo pak od 15hod, mezitím tam jezdí ty obří lodě s hejkajícím zpěvákem, kde maj  lidi na lodi oběd.

výhled na řeku Loboc

Večer jsme měli objednaný firefly watching, což je pozorovaní světlušek, každý měl svůj paddle board a plujete po řece ke stromům, které se rozsvící a zhasíná díky světluškám. Filipínci tomu rádi říkají christmas tree. Každopádně je to krasná podívaná a můžete si lehnout na paddle boardy a pozorovat hvězdy! Sooo romantic…Tento výlet jsme měli objednaný přes hotel, jelikož paddle boardy byly jejich specialita a pořádaly na nich i celodenní výlety po řece…Vyšlo to na 950pesos/osoba.

Poté už jsme letěli domů, odvoz jsme měli od místňáků na letiště za 600 pesos. Z Boholi jsme letěli do Manily s Air asiou, nechali jsme si rezervu 6 hodin po předchozích zkušenostech s jejich věčným zpožděním.

Co bychom dnes udělali jinak:
Osobně nás maličko tento ostrov zklamal, hlavně chováním místních. Na Boholu a Panglau jsme strávili zbytečně moc času, řekla bych, že ideál jsou max 3 dny, my jsme se tam už poté docela nudili.Ze 3 ostrovů,které jsme navštívili se nám líbil nejméně. Byli jsme tu zklamáni z místních, kterým šlo hlavně o peníze. Absolutně se nedá srovnat chovaní místních tady a na předchozích 2 ostrovech. Místní vás chtějí všude natáhnout, připadáte si tu jako na lovu. Trochu nám to tu připomínalo Srí Lanku, tím myslím, jak se vás všude snažili natáhnout a cítili jste z nich, že vy jste “bílí”, což pro ně znamená bohatí s naditými peněženkami.

Ale myslím, že z ostrova jsme vymáčkli maximum, příroda je tu určitě krásná a strašně zelená,jen kvůli tomuhle ostrov doporučuju:) A tím, že jsme to měli spojený s Palawanem a Luzonem, se to cestování skvěle doplnilo, na každým ostrově jsme viděli něco jinýho a dohromady to to skvěle doplnilo a cestování bylo tím pádem dost různorodý!:)