Slovinsko

Když  jsme se rozhodovali kam na týden  v červenci vyrazíme, já se nadchla pro Lefkádu. Už jsem se viděla, jak popíjím drinky na pláži, chytám bronz, objevujeme skrytý laguny a svištíme si to na skútru. Když jsme si ale spočetli, že by nás to skoro vyšlo jako 3 týdny v Asii, nadšení mě rychle přešlo:D Proto vyhrály hory, protože to je vždycky dobrá volba. V Rakousku jsme byli několikrát a Slovinsko jsme chtěli dát už minulý rok, volba teda byla jasná. Sice jsem měla místo plavek většinu času větrovku, místo mojita jsem po večerech pila teplej čaj, abych se zahřála a místo mušlí na pláži, jsem sbírala borůvky v lese a bylo stejně to boží.

Slovinsko mi přijde nový boom mezi cestovateli, je plný krásné přírody, průzračných řek a jezer a milých lidí. Pokud máte rádi hory, výhledy, krásnou přírodu, nebudete litovat! <3

V plánu jsme měli kempovat a sami si vařit na vařiči, vyšlápnout si nějakou tu horu, trajdat v přírodě a koupat se v průzračných jezerech. Myslím, že se nám to povedlo dokonale.

My si jídlo na vaření nakoupili už domova, abysme ještě někde nelítali po supermarketech.

TIP: pokud si chcete užít Slovinsko bez davů turistů a procházet se sami v panenský přírodě, doporučujeme si rozhodně všude přivstat, nejlépe být někde už na otevíračku. Rozhodně vstávačka stojí za to,protože  když jste u jezera sami je to rozhodně lepší než, když vám někdo funí na krk!

DEN PRVNÍ

Vyjížděli jsme z Prahy kolem 10 dopoledne a měli jsme v plánu strávit jeden den v Rakousku, konkrétně v Ramsau u Dachstein, před příjezdem na Slovinsko. Počítejte s tím, že si budete muset koupit dálniční známku, jak  rakouskou tak  i slovinskou, pokud to nebudete chtít vzít obklikou.
Rakouská dálniční známka stála na 10 dní 9 eur a Slovinská týdenní 15 eur. Také jsme platili mýtné na jednom místě – 11 eur, jak při cestě tam, tak i nazpět.

Cesta nám zabrala něco málo kolem 6 hodin a ubytovali jsme se v pohodovém kempu http://camping-dachstein.at, cena na noc ve stanu, 300 kč/osoba. Zdě jsme strávili 2 noci, kemp byl čistý, teplé sprchy, milý personál, určitě můžeme doporučit.

Druhý den jsme strávili v okolí Ramsau, prošli jsme se soutěskou Silberkar, kde platíte vstup 3,5 eur. Je to soutěska vodopádu, kolem kterých vede lávka, příjemná procházka, ale vyrazte brzy ráno, jinak se tam nehnete! Došli jsme k chatě Silberhute až k jezeru  Silberkarsee 1902 m. n m. a poté zpět. Celkově to zabralo asi 4 hoďky a byla to docela makačka:D

DRUHÝ DEN

Další den, jsme vyrazili směr Slovinsko, cesta nám zabrala něco kolem 2 hodin. První zastávka byla rezervace Zelenci u Kranské Gory. Úžasné přírodní jezírko, které má neskutečnou barvu, žijí zde chráněné rostliny a živočichové a je obklopeno krásnými horami. Jelikož jsme tu byli brzo, byli jsme tam fakt sami a mělo to svoje kouzlo!
Po Zelenci jsme vyrazili směr jezero Jasná, které bylo kousek, tady to už bylo turistické, jelikož je to ve městě, i když obklopené horami. Chtěli jsme se smočit, ale voda byla všude šíleně ledová, tak bacha:) Zde jsme strávili jen chviličku a jeli dál.

Protože bylo teprve dopoledne, vyšli jsme si Slemenovu Špicu, o které jsem četla, že je to krásný,ale přitom nenáročný trek. Trek trval cca 3 hodinky a začínali jsme z Vršiče, odkud máte výhled na Triglav. Všude tam jsou ovečky, které přecházejí přes silnici.
Z treku a hlavně přírody, kterou jsme šli, jsme byli unešeni a pokud budete ve Slovinsku, rozhodně tohle místo doporučujeme.
Po treku jsme se prošli městečkem Kránskou Gorou, které je krásné, řekla bych, že nejhezčí horské městečko ve Slovinsku. Ubytování jsme byli v kempu http://camp-spik.com, super kemp, s dobrou lokací, obchůdkem, wifi, a sprchami. Vlastně všechny kempy, které jsme navštívily, byly skvělé. Zde noc ve stanu stála 400 kč/osoba

DEN TŘETÍ

Brzy ráno (u nás klasika) 😀 jsme vyjeli na vodopád Peričnik, který byl od kempu 20 min. Udělali jsme dobře, protože jsme u něj byli jedinní! Poté co jsme šli dolů, už bylo plné parkoviště. Parkovné stálo 3 eura. Můžete i k vodopádu dojít nějakou stezkou, ale my měli ten den nadupaný, proto jsme zajeli pod něj a jen si to vyšlápli nahoru.
Tenhle vodopád byl nejhezčí a rozhodně doporučujeme! Můžete projít i pod ním, což je super, protože moc vodopádů tuhle možnost nemá. Tady se nám fakt hodně líbilo:)

Po Peričniku jsme se vydali na nejslavnější jezero Bled.  Cesta zabrala něco kolem 40 min.

Co zde můžete dělat:

• Procházet se kolem jezera
  • Půjčit si lodičku za 20 EUR, nebo jet přívozem za 10 eur/osoba (tam a nazpátek)  k ostrůvku, kde je kostelík
  • Vyšlápnout si vyhlídku, ze které máte nejslavnější výhledy na jezero Bled. Vyhlídky jsou malá Ostrijca, nebo Velká Ostrijca  ( my byli na velké)
  • Jít na hrad, který je na začátku jezera
  • Koupat se, jsou k tomu místa určená
  • Piknikovat, jezdit na kole, posedět v restauraci s výhledem, cokoliv:)

My jsme si celé jezero prošli, ta modrá voda byla neskutečná. A vyšlápli jsme si vyhlídku velká Ostrijca, kde jsme si vychutnávali výhled. Cesta na vyhlídku trvá něco kolem 20 min. Poté jsme leželi u jezera a smočili jsme si alespoň nohy. Jelikož počasí nevypadalo nejlíp, přesunuli jsme se k jezeru Bohinj, kde pršet nemělo. Cesta od Bledu trvalo kolem půl hodinky

U jezera, bylo ale šílené lidí, kde se všichni koupali, rozhodli jsme se tedy, že se vydáme na vyhlídku Vogel. Nechtělo se nám lenošit u vody, s dalším davem lidí. Bylo ale už kolem 16 hod a tak jsme si vzali lanovku, protože pěšky bychom to nestíhali.
Lanovka nás vyšla na 16 eur/osoba,tam i zpět. Bohužel špatný počasí nás zastihlo i tady, takže jsme nic neviděli, jelikož přišla bouřka 16 eur tedy bylo víte kde:D:D
Po tom, co se počasí uklidnilo, vydali jsme se na nedaleké vodopády Savica. Platíte zde parkovné i vstup. Parkovné za 3 eura, vstup za 5 eur/osoba. Po schodech k němu dojdete asi po 15 minutách. Vadilo nám, že tam jsou mříže, tudíž to nebudilo absolutně dojem divoké přírody, ale jen turistické atrakce.
Spali jsme v kempu https://www.sobec.si/en kousek od Bledského jezera. Také úžasný kemp! Cena za noc ve stanu 350 kč/osoba Zde jsme spali jeden den.

DEN ČTVRTÝ

Hned na otevíračku jsme vyrazili do soutěsky Vintgar Gorge. Dobře jsme udělali, protože při cestě zpět jsem měla dojem, že jsem na Václaváku a z lidí jsem byla totálně otrávená. Při cestě tam to byla paráda, potkali jsme dohromady asi 6 lidí a užívali si krásnou přírodu.
Cena je 5eur/osoba a soutěska je dlouhá cca 2km. Počítejte, že hodinku vám to tak zabere.

Po soutěsce jsme vyrazili do hlavního města Ljublaně, chtěli jsme si po instatních jídlech dopřát pořádnej brunch, pokud máte rádi jídlo, určitě navštivte La Petit Cafe. Krásný interiér a úžasný snídaně. Přítel si tedy dal už rovnou oběd:D Z Vintgar Gorge jste v Ljubjani za necelou hodinku.

V Ljubjani jsme se tak courali uličkami, nehledali jsme nic konkrétního, překvapilo mě, kolik je tam hipsterských podniků, takže to jsem si fakt užívala!:) Pokud máte rádi zmrzlinu, běže do Cacao, které má pobočku i v Praze, úžasné jídlo, dorty i zmrzliny!
Také jsme navštívili muzeum iluzí http://muzejiluzij.si/ Vstup stál 9 eur/osoba. Pokud bude špatné počasí, zajděte.

Nicméně mi přijde, že jinak toho v Ljubjani kromě promenády kolem řeky,  k vidění nic není.
K večeru  jsme se pak vyráželi na Velikou planinu, cesta tam trvá kolem 40 min a ubytovali jsme se v super kempu http://www.kraljevhrib.si/ noc zde ve stanu stála 8eur/osoba. Jsou tam teplé sprchy, krásný výhled, wifi,restaurace a můžete si přiobjednat snídani:)

DEN PÁTÝ

Další den nás čekala Veliká planina. Doporučujeme opět vyjet hodně brzo ráno. Velikou planinu při návštěvě Slovinka rozhodně nevynechávejte, je to krásný místo, kde se zastavil čas,potkáte tu pastevce, můžete si tu dát domácí sýry a společnost vám budou dělat krávy se zvony:)

Cesta z Ljublaně trvala něco kolem hodinky. Nahoru jsme vyjeli lanovkou, kde jsme si koupili i zpáteční lístek za 17 eur/osoba pokud pojedete lanovkou budete vyjíždět z Kamnišské Bystrice a nahoře jste do 10 min.
Nahoru se můžete vydat i pěšky a zabere vám to něco kolem 2 hod. My se ale na planině nachodili samo o sobě dost, takže lanovka nám bodla:D
Z Velké planiny jsme byli totálně nadšení, nezapomeňte ale že tam bude nejspíš dost foukat, takže se tepleji oblékněte, stojí to ale za to! Krávy chodí volně kolem vás, zvoní zvony, obklopují vás krásné panoramata a můžete se tu dokonce i ubytovat, což musí být úžasný zážitek.
Na velké planině jsme strávili přes půl dne a byli jsme unešeni. Můžete dojít i na malou planinu, která je kousek, a je to vlastně to stejné akorát v menším měřítku. Z velké planiny jsme dojeli do kempu https://www.camp-gabrje.com/
cena za noc ve stanu stála 10eur/osoba.Musím říct, že nás všude kempy moc příjemně překvapily!:)

U kempu je hlavně hned totálně průzračná řeka Soča, ve které se můžete i smočit pokud jste otužilci, my kempovali hned vedle ní a byla to velká paráda.

DEN ŠESTÝ

Poslední den jsme brzo ráno vstali a na otevíračku jsme jeli k nedaleké Tolminské soutěsce. Je to nejnižší a nejjižnější místo v Triglavském národním parku. Je také méně známa než Vintgar Gorge. Stezka je dlouhá necelé 2 km.Vstup byl 4EUR/osoba Byli jsme tam takhle po ránu jako jedinní. Dále jsme jeli  k Trentu, já prostě chtěla vidět řeku Soču z instagramovejch postů, který se nám  stále všude po cestě vyhýbaly!:D Nakonec jsme je ale spatřili, projeli jsme údolí soča trail a bylo to skvělé! Zašli jsme si na vodopád Kozjak, více jak vodopád se mi ale líbilo, co jsme po cestě viděli, celou dobu jdete totiž kolem řeky Soči. Absolutně nechápu, jak řeka může být takhle krásně průzračná, čistá a modrá! Absolutní nádhera a my se nemohli vynadívat!
Poté jsme také viděli jsme nejvyšší vodopád Boka, který má 106 metrů, není ale bohužel moc zpřístupněný a vy ho tak můžete vidět jen z dálky.  Tento den jsme nic konkrétního neviděli, prostě jsme jeli a kde se nám libilo, tam jsme zastavili a jen tak si trajdali v přírodě podél řeky.
Na večer jsme zase dojeli do kempu u Kránské Gory http://camp-spik.com,

DEN SEDMÝ

Jako poslední nás čekala cesta domů:( Do Prahy nám to zabralo něco kolem 6.5 hod a opět jsme na určitém úseku platili mýtné 11EUR. A  pak už z nádherných, klidných hor do víru velkoměsta a shonu pražského.

Slovinsko se určitě zapsalo do našich srdcí. A na kolik nás vyšla tahle nádhera, si můžete přečíst ve shrnutí. A také nezapomeňte mrknout  na naše travel video z něj!:)